A legtöbbek számára a Radiohead énekeseként ismert Yorke folyamatosan a zeneipar változó világának pulzusán tartja a kezét, nem zárkózik el új megoldásoktól, sőt, éllovasként áll elő friss ötletekkel. Szeptember végén új szólóalbuma jelent meg – ám nem magánkiadásban, és nem is kiadón keresztül. A Tomorrow’s Modern Boxes BitTorrenten érhető el, és óriási siker. Mi ennek a sikernek a titka?


Az internettel a zeneipar új időszámítást kezdett, és – ahogy arról korábban írtam már – folyamatosan új igényeknek kell megfelelnie, formálódik és átalakul a fogyasztók viselkedése, elvárásaik. Thom Yorke és a Radiohead az elsők közt ismerték fel az ebben rejlő lehetőségeket, és ahelyett, hogy foggal-körömmel kapaszkodtak volna a régi rendszerre optimalizált szerzői jogaikba, és az őket ezért megillető korlátokba, 2007-ben In Rainbow című albumukat becsületkasszás modellel (fizess érte online, amennyit szeretnél) dobták piacra. A kísérlet bevált, óriási bevételre - és még nagyobb népszerűségre – tettek szert, és egyben nagy lépést tettek afelé, hogy a kiadók jutalékait megkerüljék, és direkt úton juthasson az előadókhoz a szerzői-előadói munkájukért fizetett juss.

A mostani megjelenés újabb pillér az előadók által irányított online értékesítés új lehetőségeinek kiépítésében, hiszen az egyik legismertebb kalóz programot bírták együttműködésre, a bevétel nagy része pedig az előadóművészt illeti. A Tomorrow’s Modern Boxes-t pár dollárért lehet megvenni, a BitTorrent alkalmazását letöltve. Az albumért elkért jelképes összeg (6$) 90%-a Thom Yorke-ot illeti, a BitTorrent 10%-ot kap. Tulajdonképpen itt egyfajta termék népszerűsítésről van szó (Thom Yorke népszerűsíti a BitTorrentet), amivel azt jogilag is tiszta területre tereli. A kalóz program itt nem illegális eszköz, hanem közvetítő. Az együttműködés ettől egyedülálló, és lehet, hogy ez az az új irány, ami a jövőben működőképes lehet. A döntés ugyanis mindvégig a felhasználó kezében marad – nincs kötelezve semmire, és nincs szándékosan lenyomva a torkán semmi. A nyolc számos album az analóg technika szerelmeseinek vinyl lemezen is beszerezhető, innen.

Korábban a U2 az Apple-lel együttműködve tette elérhetővé új albumát az iTunes-on, ám azzal, hogy a lemezt az összes iTunes felhasználó megkapta, átléptek egy határt, és az akció a visszájára sült el. A Songs of Innocence-t ugyanis potenciális hallgatói jóváhagyás nélkül egyből a több, mint 500 millió felhasználó zenei gyűjteményébe tették, amivel az irányítást kivették a hallgatók kezéből. Ahogy azt a The Age remekül összegzi: mind a U2, mind az Apple figyelmen kívül hagyta, hogy a felhasználóktól beengedést kérjen személyes szférájukba, így a rosszul elsült marketing eredményeként az album a valaha volt legtöbbet törölt lemez lett az iTunes-on.

Thom Yorke ezzel szemben legitimizálja a BitTorrent működési elvét, és direkt csatornaként használja azt hallgató és művész között.

A megjelenés első hetén a Tomorrow’s Modern Boxes-t több, mint egy millióan töltötték le, ami egyértelmű jele a kezdeményezés sikerének. Kérdés ugyanakkor, hogy az esetben is ilyen felkapott lenne-e az album, ha az eljárás már bevett gyakorlat lenne, és nem kísérte volna úttörőként ekkora média visszhang. Mindenesetre az vitathatatlan, hogy Thom Yorke ügyesen úszik az árral, és jó érzéke van a meglévő lehetőségek újragondolásához.